Johan Dijkstra

Spoorbrug bij Onnen (Groningen)

Spoorbrug bij Onnen (Groningen) zonder lijst
Spoorbrug bij Onnen (Groningen) zonder lijst
Spoorbrug bij Onnen (Groningen) zonder lijst
Spoorbrug bij Onnen (Groningen) zonder lijst

Over het schilderij

Expressionistisch topwerk van Johan Dijkstra uit de periode 1925-1930 toen hij met 'wasverf' werkte en felle kleuren gebruikte. Op dit schilderij staat een landweggetje in het Groningse dorp Onnen afgebeeld met in de verte de befaamde (monumentale) spoorbrug welke in 1920 voltooid was. Dijkstra heeft dit onderwerp vaker vereeuwigd. In het museum Belvedere te Heerenveen hangt een vergelijkbaar exemplaar in rozerode tinten. Vanaf 1920 experimenteerde Johan Dijkstra meer met kleur. Hij schilderde een periode in een pointillistische stijl en werd ook sterk beïnvloed door het werk Vincent van Gogh. Hij reisde veel door het Groninger land en legde het landschap met oogstende boeren vast, maar ook de eeuwenoude kerkjes in de dorpjes. Omstreeks 1925 begon Johan Dijkstra expressionistisch te schilderen, een stijl die Jan Wiegers via zijn contacten met Kirchner in Groningen introduceerde. Dijkstra werkte veel met wasverf, waarbij olieverf werd gemengd met wasbenzine. De verdunde verf droogde snel waardoor ‘laag op laag’ vlot konden worden aangebracht. Ook bleven de kleuren fel, waardoor vernissen overbodig was geworden en de werken een bijzondere matte uitstraling kregen. Dat is ook het geval in bijgaand werk. In verso staat een Gronings landschap afgebeeld. Dijkstra gebruikte vaker beide zijden van het doek. Vermoedelijk was geldgebrek hier de oorzaak van. Dit werk is voorzien van nieuwe Gehring lijst.


Over de kunstenaar

Johan Dijkstra was een belangrijk Nederlands expressionist. Hij woonde en wekte in Groningen waar hij samen met onder andere Jan Wiegers en Jan Altink oprichter was van de Groninger Ploeg, een bekend schildergezelschap. Hij had grote liefde voor het Groningse landschap. Vanaf 1920 experimenteerde Johan Dijkstra meer met kleur. Hij schilderde een periode in een pointillistische stijl en werd ook sterk beïnvloed door het werk van Vincent van Gogh. Hij reisde veel door het Groninger land en legde het landschap met oogstende boeren vast, maar ook de eeuwenoude kerkjes in de dorpjes. Omstreeks 1925 begon Johan Dijkstra expressionistisch te schilderen, een stijl die Jan Wiegers via zijn contacten met de Duitse expressionist Kirchner in Groningen introduceerde. Dijkstra werkte veel met wasverf, waarbij olieverf werd gemengd met wasbenzine. De verdunde verf droogde snel waardoor ‘laag op laag’ vlot konden worden aangebracht. Ook bleven de kleuren fel, waardoor vernissen overbodig was geworden en de werken een bijzondere matte uitstraling kregen. De werken uit deze jaren, met zijn felle kleuren en vereenvoudigde vormen, tonen Johan Dijkstra’s ontzag voor de Duitse schilders van de Brücke en de Noorse schilder Edvard Munch. Dijkstra zag het Groningse platteland als één zinderende kleurexplosie. Zelfs een modderige landweg met regenplassen schilderde hij in de meest uitbundige tinten paars, oranje, blauw en roze. Na 1930 is zijn meest heftige expressionisme voorbij en gaat Johan Dijkstra werken in een behoudendere stijl die het best kan worden omschreven als ‘verhevigd impressionisme’. Na 1940 zijn geen sporen meer te vinden van het modernisme uit de twintiger jaren.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar