Johan Dijkstra

Gezicht op Niehove

Gezicht op Niehove zonder lijst
Gezicht op Niehove zonder lijst
Gezicht op Niehove zonder lijst
Gezicht op Niehove zonder lijst

Over het schilderij

Prachtig, zomers schilderij van het kleine wierdedorp Niehove in Groningen. Het gehele dorp is tegenwoordig beschermd dorpsgezicht. Het dorp was onder de naam Suxwort of Suxwerd de hoofdplaats van het voormalige waddeneiland Humsterland, dat rond het jaar 1500 met het vasteland werd verbonden. Volgens insiders is Niehove een van de mooiste dorpen in Groningen. Dijkstra was een artistieke pleitbezorger van Niehove. Op de vierde foto is de situatie heden ten dage zichtbaar. Het schilderij is voorzien van Gehring lijst.


Over de kunstenaar

Johan Dijkstra was een belangrijk Nederlands expressionist. Hij woonde en wekte in Groningen waar hij samen met onder andere Jan Wiegers en Jan Altink oprichter was van de Groninger Ploeg, een bekend schildergezelschap. Hij had grote liefde voor het Groningse landschap. Vanaf 1920 experimenteerde Johan Dijkstra meer met kleur. Hij schilderde een periode in een pointillistische stijl en werd ook sterk beïnvloed door het werk van Vincent van Gogh. Hij reisde veel door het Groninger land en legde het landschap met oogstende boeren vast, maar ook de eeuwenoude kerkjes in de dorpjes. Omstreeks 1925 begon Johan Dijkstra expressionistisch te schilderen, een stijl die Jan Wiegers via zijn contacten met de Duitse expressionist Kirchner in Groningen introduceerde. Dijkstra werkte veel met wasverf, waarbij olieverf werd gemengd met wasbenzine. De verdunde verf droogde snel waardoor ‘laag op laag’ vlot konden worden aangebracht. Ook bleven de kleuren fel, waardoor vernissen overbodig was geworden en de werken een bijzondere matte uitstraling kregen. De werken uit deze jaren, met zijn felle kleuren en vereenvoudigde vormen, tonen Johan Dijkstra’s ontzag voor de Duitse schilders van de Brücke en de Noorse schilder Edvard Munch. Dijkstra zag het Groningse platteland als één zinderende kleurexplosie. Zelfs een modderige landweg met regenplassen schilderde hij in de meest uitbundige tinten paars, oranje, blauw en roze. Na 1930 is zijn meest heftige expressionisme voorbij en gaat Johan Dijkstra werken in een behoudendere stijl die het best kan worden omschreven als ‘verhevigd impressionisme’. Na 1940 zijn geen sporen meer te vinden van het modernisme uit de twintiger jaren.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar