Jan Voerman schilderde het ‘Eper Huisje’ rond 1889. Deze aquarel is een soort van fantasie voorstelling van Voerman Sr. Plaats van handeling van deze aquarel is eigenlijk een verscholen boerenhuis, dat Jan Voerman in Epe had ontdekt. De schilder was in 1889 getrouwd met Anna Verkade en gezamenlijk waren ze in Hattem gaan wonen. Het boerenhuis liet Voerman in meer van zijn werken terug komen.

In haar biografie ‘Jan Voerman, IJsselschilder’, gaat Anna Wagner in op de omstandigheden waarin Voerman senior in die tijd moest werken. Jan Voerman weigerde om mee te gaan in de trend van die tijd om ‘Hollandse binnenhuisjes’ te schilderen. Naar schilderingen van deze interieurs met bewoners was op dat moment veel vraag. Maar Voerman koos niet voor de commerciĆ«le weg. Hij hield vast aan zijn eigen stijl en bleef zijn eigen onderwerpen schilderen als aquarellen.

Toch betekende zijn komst naar Hattem het begin van een nieuwe periode, want Voerman wilde het IJssellandschap gaan schilderen. Hij werd geĆÆnspireerd door een nieuwe generatie schilders in Frankrijk, onder andere Gauguin, die gevoel, geloof of levensopvatting tot uitdrukking wilden brengen in hun werk. Jan Voerman ging experimenteren en schilderde aquarellen in diepe warme kleuren. Daarna, rond 1902 schakelde hij over op olieverf. Dat markeerde het begin van de ‘glorieperiode’, waarin hij zijn fameuze IJssellandschappen op het doek bracht.

Een latere versie van het “Eper huisje” bevindt zich in de collectie van het Rijksmuseum