Bijgaand schilderij toont een koe die gemolken wordt. Het sfeervolle werk bevat veel tegenlicht hetgeen Vreedenburgh vaker heeft toegepast. Dit schilderij heb ik gekocht van een particulier wiens grootvader administrateur was van Cornelis Vreedenburgh en zodoende af en toe in natura betaald werd voor zijn diensten. Het schilderij had 40 jaar lang bij verkoper aan de muur gehangen.

Cornelis Vreedenburgh (1880-1946) behoort tot de tientallen zo niet honderden schilders die in de negentiende eeuw vanuit een opleiding tot huis- en decoratieschilder naar het vrijere beroep van kunstenaar zijn overgestapt. Dit geldt voor veel schilders uit de generatie van de door Vreedenburgh zo bewonderde Haagse School en ook hun leermeesters.

Bij het grote publiek is Vreedenburgh, als ‘vertolker’ van het typisch Hollands landschap, altijd succesvol geweest, ook – of juist – tijdens zijn leven. Kenmerkend daarvoor is een opdracht die hij in 1934 van het koninklijk huis kreeg om een Hollandse aquarel te maken voor het huwelijksgeschenk aan de zoon van de Engelse koning George V. Al eeuwen plegen dit soort koninklijke geschenken een doorsnee te bevatten van het beste – en het meest typische – wat er aan Hollandse kunst voorhanden is. Het zijn eigenlijk een soort culturele visitekaartjes. Koningin Wilhelmina gaf in dit geval een in zilver gevat kamerscherm met daarin afbeeldingen van de vier seizoenen.

Vreedenburgh nam heel toepasselijk de Zomer voor zijn rekening. De andere Hollandse schilders die hiervoor afbeeldingen leverden waren H.J. van Mastenbroek, L.W. van Soest en H.J. Wolter.

Museum: Stadsmuseum Woerden, “Boeren van toen, De Haagse School in het Groene Hart rond 1900”,┬ázaterdag 8 juni 2019 t/m zondag 10 november 2019