Recent kocht ik op een veiling een typisch schilderij van de bekende Dordrechtse schilder Anthonie Pieter (A.P.) Schotel. Het stelt een Volendammer botter voor op het IJsselmeer met op de achteggrond de contouren van Marken. Het schilderij is met tegenlicht geschilderd en daardoor een beetje dromerig. Vermoedelijk is het werk vooroorlogs en al meer dan 80 jaar oud.

Na al die jaren is het schilderij vervuld en de vernis vergeeld. Volgens Richard van het Haarlems restauratie-atelier dat dit werk voor mij kundig restaureert: “Deze sterk vergeelde vernis is een natuurhars vernis, dat wil zeggen het is hars uit een boom (een soort conifeer) dat wordt opgelost in terpentijn. Deze oplossing kan op een schilderij worden aangebracht, en na het verdampen van de terpentijn blijft er een egaal dun laagje hars achter, dat is de vernis. Het nadeel van deze natuurhars vernissen (er zijn er meer – bijvoorbeeld mastiek of copal) is dat ze in relatief korte tijd sterk kunnen vergelen. De moderne vernissen bestaan daarom uit een kunsthars (ook hiervan bestaan verschillende soorten) die veel stabieler zijn en dus niet vergelen.

Bijgaand enkele foto’s halverwege en op een kwart. Ik heb ook een detail foto toegevoegd. Binnenkort is het eindresultaat elders op mijn site te bewonderen. Nu is al duidelijk dat het een topschilderij van A.P. Schotel is en weer wordt. Binnekort ook nog een Gehring lijst er om en het schilderij kan zich weer vele jaren laten bewonderen.

De linkerzijde is schoongemaakt (een kwart van het geheel).
Linkderbovenhoek: hier is het verschil goed zichtbaar in de lucht
AP_schotel_halverwege
Halverwege het schoonmaken, nog zonder nieuwe vernislaag