Staande op de magere brug schilderde Hans Versfelt de Amstel op een nazomerdag met links het Amstel Hotel en recht vooruit de Amstel sluizen.

Zelf schreef Hans hierover in oktober 2012: “Vorige week zaterdag was de bewolking prachtig en stabiel. Ik was dat weekeinde in Amsterdam aan het schilderen. Het uitzicht vanaf de Magere brug is weids zodat ik de lucht een grote rol kon laten spelen. Ik heb er samen met Louis Visser geschilderd en als elke foto die van ons gemaakt is wordt afgedrukt, komen we in menig Chinees fotoboek terecht.”

Hans Versfelt (1968) is een hedendaags plein air impressionist. De boeken in zijn atelier: Weissenbruch, Gabriel, Breitner, Caravaggio, Monet en de Romantische School. Stapels met schetsen en de schilderijen van de laatste jaren. Veel werk is al verkocht. Hans Versfelt leeft van zijn kunstproductie. Het échte atelier van Hans is buiten; velden met koeien, hekken, knotwilgen, havens met schepen, bruggen, waterwegen, wolkenluchten, en soms, tijdens een vakantietripje, het strand van Normandië.

Mooi weer is voor Hans niet nodig, ook als het waait en regent is hij in zijn element. Regen en sneeuw, ochtendmist en avondschemer dagen hem uit tot impressionistisch en als het ware op de tast zoeken naar beelden waarbij geisoleerde delen van het paneel pure abstractie lijken te zijn. Een korzelige streep licht aan de einder, onder donkere wolkenpartijen in de wind, een paar scheuten fel zonlicht door het gebladerte van een boom vallend op de schonken van een kleine kudde koeien, vage contouren van een schip aan de kade in het platte grijs van een herfstdag.

Hans Versfelt ontwikkelt zich in hoog tempo tot een virtuoos schilder van het licht, het Hollandse licht wel te verstaan zoals het nergens anders te vinden is en zoals dat rechtstreeks ons gemoed in schiet.

(Tekst Frans Tegel)