Cornelis Vreedenburgh

Tjalk die voor anker ligt

Tjalk die voor anker ligt zonder lijst
Tjalk die voor anker ligt zonder lijst
Tjalk die voor anker ligt zonder lijst

Over het schilderij

Typisch Hollands landschap van de hand van de bekende schilder Cornelis Vreedenburgh. Deze impressionist was met name befaamd om de manier waarop hij bootjes in het water schilderde (zeer natuurlijk en niet alsof het bootje op het water ligt zoals vaak het geval is bij minder goede schilders). Vermoedelijk is het schilderij in het Groene Hart geschilderd. Iedereen die heden ten dage door Nederlandse wateren vaart, herkent dit beeld uit duizenden. Een tjalk voor anker liggend op een zonnige zomermorgen met een waslijn voor het drogen van kleren. Ondanks de grote veranderingen in de afgelopen 100 jaar, is dit beeld vrijwel onveranderd.


Over de kunstenaar

Cornelis Vreedenburgh was landschapsschilder, etser en aquarellist. Hij kreeg les van zijn vader die een schildersbedrijf had en zelf ook kunstschilder was. Later gaf de Haagse School meester Gerard Roermeester hem les. In zijn vrije tijd trok Cornelis Vreedenburgh er samen met zijn leeftijdsgenoot en plaatsgenoot Leo Gestel op uit om de landschappen rondom Woerden te schilderen. Ieder met hun eigen visie legden ze de natuur vast. Gestel vanuit het modernisme, Vreedenburgh als aanhanger van de Haagse School. Van grote en blijvende invloed was ook zijn ontmoeting met Willem Bastiaan Tholen. Met Tholen en Roermeester was Vreedenburgh in het Zuid-Hollandse plassengebied en langs rivieren als de Vecht in Noord-Holland en de Overijsselse Vecht te vinden. In Hattem ontmoette hij Jan Voerman Sr en Jr die net als Vreedenburgh de IJssellandschappen vastlegden. Naast de natuur had ook stadsschoon zijn belangstelling, dat hij graag met werkende mensen stoffeerde. Vooral nadat hij in 1917 in Laren NH was gaan wonen maakte hij fraaie Amsterdamse stadsgezichten. Cornelis Vreedenburgh reisde naar het buitenland, naar Frankrijk en Italië. Op latere leeftijd maakte hij een rondreis door het Midden-Oosten waar hij in opdracht voor het tijdschrift Panorama werkte. Zijn werk werd bekroond met diverse prijzen. Hij kreeg twee maal een Koninklijke subsidie en in 1905 won hij de Willink van Collenprijs bij kunstenaars genootschap ‘Arti et Amicitiae’. Het Koninklijk Huis had belangstelling voor zijn oeuvre, zowel Koningin Emma als Koningin Wilhelmina kochten werk van hem.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar