Gerard Huysman

Spookverlaat in de winter

Spookverlaat in de winter zonder lijst
Spookverlaat in de winter zonder lijst
Spookverlaat in de winter zonder lijst

Over het schilderij

Winterse pastel in februari 2020 geschilderd door Gerard Huysman. Het werk is ter plekke (en plein air) geschilderd in de Spookverlaat. Dit is een parel in het groene hart onder Alphen aan de Rijn. ‘Verlaat’ is een ander woord voor sluis. Het gebied heet ‘Spookverlaat’ omdat men dacht dat het er spookte bij een sluis die ooit in het gebied te vinden was. Dit alles volgens de volgende legende: ‘Amalia, Amalia, bemint gij mij?’ Zie onderaan dit bericht. Zelf schreef Gerard dit over de totstandkoming van de pastel: “Het is plein air gemaakt, een hele koude dag in februari om precies te zijn 12 februari zie ik op het foto die ik gemaakt heb ter plekke. 5 graden onder nul met een hele straffe oostenwind gevoelstemperatuur veel lager. ik had de auto zo gezet dat die iets van de kou tegenhield en de tekenmap gebruik om de wind onder de auto een beetje tegen te houden. Verder bestaan mijn werkkleren uit afgeknipte handschoenen drie broeken twee mutsen en twee jassen. De lokatie heet daar Het Spookverlaat bij Alphen aan Den Rijn . Ik ken het daar goed veel hardgelopen en het was de weg naar mijn voormalige atelier in Hazerswoudedorp. Het is een voordeel een plek goed te kennen anders ben ik vaak veel tijd kwijt met zoeken naar een geschikte plek. Veel dingetjes spelen een rol om een lekkere plek te vinden : kan ik in de buurt de auto kwijt hoe staat de zon schijnen er geen schaduwen op het papier is er veel wind enzovoort.” Legende van Amalia & Frederik: Amalia en Frederik waren verliefd, hadden verkering. Het was een mooie zomerse zaterdagavond. Ze zaten op een stil plekje in de Rietveldse Polder net buiten Alphen aan den Rijn. Ze deden wat verliefde mensen doen: zoenen. Frederik wilde meer. Amalia wilde dat niet. Amalia gaf Frederik een duw en hij viel in het water. Daarvandaan riep hij: “Amalia, Amalia, bemint gij mij?” Amalia zag alleen zijn strohoed nog drijven. Frederik verdronk… Vanaf dat moment leidt Amalia een melancholisch leven. Ze gaat elke zaterdagavond terug naar het water en telkens opnieuw hoort ze Frederik vragen of zij hem bemint. Anderen horen ook weleens iets. Daarom heet het sindsdien het Spookverlaat.


Over de kunstenaar

Gerard Huysman studeerde van 1973 tot en met 1978 aan de Gerrit Rietveldacademie te Amsterdam. Zijn schilderijen hebben architectuur of landschappen als onderwerp, maar het hoofdthema is het uitbeelden van het licht. De atmosferische omstandigheden spelen daarbij een belangrijke rol. De ene keer helder en de andere keer het broeierige warme licht van een zomeravond of het grijswitte licht tijdens een regenbui. De schilderijen zijn geschilderd met olieverf op paneel. De tekeningen met krijt op papier. Kunstweek over Gerard Huysman: “Hij is een meester in het weergeven van licht. De ene keer helder blauw, een andere keer het warme licht van een zomeravond. Daardoor hebben zijn schilderijen elk een eigen sfeer” Artnet.nu over Gerard Huysman: “De echte realisten, ze zijn er nog. Gerard Huysman is één van hen. Hij vindt zijn onderwerpen in de stad of aan de rand van de stad. Een straatje, een doorkijk of een negentiende-eeuws gebouw zijn de onderwerpen, maar het belangrijkste in zijn schilderijen is het licht.”

Lees meer