Frans Koppelaar

Herengracht Amsterdam: Gouden Bocht

Herengracht Amsterdam: Gouden Bocht  zonder lijst
Herengracht Amsterdam: Gouden Bocht  zonder lijst
Herengracht Amsterdam: Gouden Bocht  zonder lijst

Over het schilderij

Gezicht op de gouden bocht door Frans Koppelaar. De Gouden Bocht is een deel van de Herengracht tussen de Leidsestraat en de Vijzelstraat. Tot 1663 liep de Herengracht tot de huidige Leidsegracht. Vanaf dat jaar werd de Amsterdamse grachtengordel uitgebreid. De grond werd onteigend en de Herengracht werd verlengd. Ter hoogte van de Nieuwe Spiegelstraat kreeg de Herengracht een knik. Doordat de drie grachten hier wat verder uit elkaar werden gelegd, waren de kavels aan de zuidzijde dieper. De percelen zijn verkocht tussen 1664 en 1668. De burgemeesters bevorderden de aankoop van dubbele kavels. Op deze grote kavels lieten welgestelden statige woonhuizen, o.a. door Adriaan Dortsman en Philips Vingboons bouwen met classicistische gevels, bordessen, marmeren gangen, gestuukte plafonds (Jan van Logteren), plafondstukken (Gerard de Lairesse, Jacob de Wit en Isaac de Moucheron), beschilderd behang (Jurriaan Andriessen), barokke tuinen met beelden en tuinhuizen, en stallen en pak- en koetshuizen aan de Keizersgracht of Reguliersdwarsstraat.


Over de kunstenaar

Frans Koppelaar zoekt naar sfeerbeelden. Al sinds de jaren tachtig legt hij landschappen en stadsgezichten vast op het doek. Wat hij ziet vertaalt hij in verf op het doek in een voor hem kenmerkende losse toets. Frans beheerst de voor een kunstenaar onontbeerlijke techniek van het kijken. Sommige werken worden “en plein air” geschilderd. Snelheid en een trefzeker penseel zijn hierbij belangrijk aangezien het licht constant verandert. Brede rake verfstreken geven uitdrukking aan het gevoel dat Frans krijgt op een bepaalde plek. De werken die in het atelier ontstaan zijn vaak meer uitgewerkt en bestaan uit meerdere lagen. Voor de kijker is het belangrijk de werken op zich in te laten werken, te beseffen dat de manier waarop we onze omgeving bekijken geen moment gelijk is. Qua stijl schildert Frans op een manier die herinneringen oproept aan de klassieke traditie van de Haagse School en het Amsterdams impressionisme. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het stadsgezicht (van Amsterdam) en daarnaast met het portret, het landschap en het vrouwelijk naakt. Zijn stijl ontwikkelde zich in de richting van een eenvoudige, directe aanpak. Sinds 1984 identificeerde hij zichzelf niet langer met een bestaande kunststroming.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar