Titus Meeuws

Groenburgwal Amsterdam

Groenburgwal Amsterdam zonder lijst
Groenburgwal Amsterdam zonder lijst
Groenburgwal Amsterdam zonder lijst
Groenburgwal Amsterdam zonder lijst

Over het schilderij

Bijgaande aquarel toont de Groenburgwal in hartje Amsterdam. Het is een schilderachtig mooie gracht (ooit vanaf de Amstel rivier door Monet vastgelegd met in de verte de Zuiderkerk) en dat is duidelijk te zien in dit imposante werk. De aquarellen van Titus zijn momentopnamen van straten, gevels en pleinen waarin licht en schaduw de vormen definiëren. Hier en daar is wat meer detail aangebracht met de lichte toets van de tekenaar. Ondanks de snelle observatie houdt hij volkomen controle over zijn medium. Hij gebruikt het wit van het papier meesterlijk en laat de kleuren mooi vloeien. Zo ontstaan stadsbeelden doordrenkt van atmosfeer. Door het Hollandse mistige licht in de straten glinstert hier en daar een hint van een waterig zonnetje, waardoor net genoeg levendige hooglichten ontstaan. Ook een oranje zonnewering of de kleur van baksteen brengen warmte in de taferelen. In de meeste werken komen geen auto’s voor, geen reclame, en de kleding van de figuren die door de straten lopen is ondefinieerbaar. Deze aquarellen zouden zo uit de 19e eeuw kunnen komen.


Over de kunstenaar

‘Als ik door de stad loop dan zie ik licht en objecten. Objecten die het licht tegenhouden, onderbreken of reflecteren. In die chaos zoek ik altijd naar een zekere orde, een ritme dat een compositie zou kunnen vormen. Binnen die compositie speel ik met het licht en dat bepaalt de stemming in het schilderij. Ik kijk niet naar de functie van alle dingen om me heen. Ik heb een romantisch filter waarmee ik de kleur en de contrasten van het licht in me opneem. Bij het maken van een schilderij gaat het me erom een bevredigende compositie te vinden waarbinnen objecten een evenwichtige samenstelling vormen met schaduwen en lichtreflecties. Ik zoek daarbij consequent naar die twee tegenstellingen: Zit hier licht? Waar zit dan de schaduw? Vanuit die methode bouw ik mijn schilderijen op. De aquarel techniek leent zich uitstekend om vanuit het licht de duisternis in transparante lagen neer te zetten. ‘Ik heb veel gekeken naar hoe m’n grote voorbeelden het deden, en ik heb op de kunstacademie verlangd naar goede technische schilderlessen. Maar ik bereikte een hoger niveau vanaf het moment dat ik de techniek helemaal zelf uit begon te vinden en me niet meer bezig hield met de effecten en technieken van mijn grote voorbeelden.‘ Titus Meeuws studeerde in 1998 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Zijn werk is opgenomen in de collectie van Het Haags Gemeente archief; Unilever; Schevenings Museum; Museum Katwijk; Collectie Klomp, Den Haag. Recent heeft Titus in opdracht het gebouw van de Tweede Kamer mogen vereeuwigen in diverse aquarellen. Voorwaar een grote eer.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar