Bart Peizel

Gezicht op het IJ te Amsterdam

Gezicht op het IJ te Amsterdam zonder lijst
Gezicht op het IJ te Amsterdam zonder lijst

Over het schilderij

Panoramisch uitzicht op het IJ en de haven van Amsterdam. Hoewel Peizel bekend staat als conservatief, had hij in dit geval een zeer origineel standpunt: achter de gordijnen van een huiskamer. In de verte ligt het KNSM eiland met haar vele kranen, aan de linkerkant zijn de contouren van Amsterdam Noord te zien en aan de onderzijde de boten die ter hoogte van het Amsterdams Centraal Station in de haven liggen (tegenwoordig vertrekken hiervandaan sommige ponten van het GVB). En rijden auto's op de kade en er wandelen mensen tussendoor. Het schilderij lijkt vanuit een huiskamer ergens op de Prins Hendrikkade vervaardigd te zijn. Vermoedelijk ergens in de na-oorlogse jaren. Voorwaar een zalig schilderij van het Oostelijk Havengebied te Amsterdam.


Over de kunstenaar

Bartele (Bart) Peizel was een Nederlandse kunstschilder. Hij schilderde stadsgezichten, landschappen, stillevens en vooral portretten. Zijn stijl was vrij traditioneel. Hij werkte korte tijd in een bank in Almelo, maar hij wilde schilder worden en nam vervolgens les aan Academie Minerva in Groningen. In 1910 ging hij naar de Rijksschool voor Kunstnijverheid en de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers in Amsterdam, waar hij de MO-akte tekenen haalde (1913). In 1917 trouwde hij met schilderes Thérèse Ansingh, zuster van Lizzy Ansingh, een van de zogenaamde Joffers. Door zijn huwelijk met Thérèse Ansingh in 1917 komt hij terecht in het milieu van de Amsterdamse Joffers en wordt hij spoedig geïntroduceerd in de Amsterdamse kunstenaarswereld en in de kring van grote zakenlui, die zich door hem laten portretteren. Hij wordt lid van verschillende kunstenaarsverenigingen in Amsterdam en Den Haag. Zo was hij was 27 jaar lang voorzitter van Kunstenaarsvereniging Sint Lucas en maakte studiereizen naar Frankrijk, Spanje, Italië en Algiers. In Amsterdam wordt hij een geliefd portretschilder. Vele professoren, groot-industriëlen, regenten en regentessen worden door hem op doek gezet, maar Peizel was ook een oer conservatief die vaak in conflict kwam met nieuwe kunststromingen.

Lees meer