Jo Koster

Concarneau

Concarneau zonder lijst
Concarneau zonder lijst
Concarneau zonder lijst

Over het schilderij

Gezicht op de haven van het Bretonse kustplaatsje Concarneau in Zuid-Bretagne. Dit was in de vorige eeuw een geliefd plaatsje bij Nederlandse kunstenaars. Zo ook bij Jo Koster. Tussen 1900 en 1920 schilderde ze in luministische stijl, bijvoorbeeld met streepjes. Later op haar reizen door Bretagne, ging ze een andere manier van schilderen proberen. Ze was daarbij geïnspireerd door Gauguin die toevallig ook in Bretagne een generatie eerder meerdere schilderijen maakte die opgebouwd waren uit grote kleurvlakken. Deze vormvereenvoudiging werd ook wel "cloisonisme" genoemd naar het Franse woord "cloison" voor tussenschot. In 1927 maakte Jo Koster enkele Bretonse werken, zoals bijgaande, die overeenkomstig het cloisonisme samengesteld zijn uit vlakken welke helder zijn afgebakend. Het is daarmee een zeer modern en stilistisch vooruitstrevend schilderij in het oeuvre van Jo Koster.


Over de kunstenaar

Jo Koster werd in 1868 geboren als dochter in een officiersgezin. Door de regelmatige overplaatsingen van haar vader kon het gezin nooit echt aan een plaats hechten. Dit is waarschijnlijk een voor de belangrijkste verklaringen voor het feit dat Jo Koster er later als kunstenares zo’n zwervend bestaan op nahield. Op de middelbare school kreeg Jo Koster haar eerste tekenles. Nadat zij talent toonde mocht zij in 1885 naar de Rijksnormaalschool voor Tekenonderwijs in Amsterdam en in 1888 naar de Academie in Rotterdam. Na haar academietijd werkte ze enige tijd in een vrij klassieke wijze als portretschilderes. In 1894 trekt ze naar Parijs en later naar Brussel komt ze in aanraking met de op dat moment in zwang zijnde post-impressionistische experimenten. Als ze naar Nederland terugkomt, vestigt ze zich na enige omzwervingen in het kunstenaarsdorp Laren waar ze beïnvloed wordt door de schilder Ferdinand Hart Nibbrig en in contact komt met de kunstpedagoog H.P. Bremmer. In 1902 verhuist Jo Koster naar Zwolle en ontdekt het nabijgelegen pittoreske Staphorst als onderwerp. Ze verhuist naar Hattem en begint zich, om zich te onderscheiden van andere kunstenaars met de naam Koster, Jo Koster van Hattem te noemen. Door haar contacten met Bremmer en haar schilderwijze wordt ze ook vaak tot de ‘Bremmerianen’ gerekend. Dit mede door haar geheel eigen en in het bijzonder door Vincent van Gogh, Bremmer en Hart Nibrig beïnvloede variatie van het divisionisme. In de jaren 20 en 30 woont en werkt Jo Koster langere tijden in Italië, Frankrijk, Spanje en Duitsland. Werk van Jo Koster is o.a. te vinden in het Voerman museum te Hattem, het Stedelijk Museum Kampen en het Singer Museum te Laren.

Lees meer

Meer van deze kunstenaar